Skontaktuj się z nami





* pole wymagane
14 Marzec 2014

Ciekawe wpadki informatyków – czyli wypadki przy pracy

Oceń: 1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek
Loading...

Nikt nie jest idealny – tym trywialnym i powszechnie zbyt często używanym jako dobra wymówka określeniem można także podsumować pracę informatyków i serwisantów komputerowych. To prawda – do ideału nikomu z nas blisko nie jest, i wszyscy popełniamy błędy. A na błędach należy się uczyć. Tylko najlepiej na cudzych… Z tego oto powodu przedstawiamy niniejszym trzy bardzo pouczające przypadki “wpadek”, które pokazują, że rutyna w podejściu do pracy potrafi zaszkodzić. Oczywiście żadnych konkretnych miejsc, nazwisk czy jakichkolwiek informacji, mogących zdradzić “kto i gdzie” – bo nie o ośmieszanie konkretnych osób nam chodzi, a sam tekst ma być “ku przestrodze” ; )

Sytuacja 1: Klient skarży się, że pomimo interwencji dwóch informatyków z różnych firm, wciąż nie jest znana przyczyna losowych, nie powiązanych na pierwszy rzut oka z żadną czynnością wykonywaną w systemie, wyłączeń jego komputera. Klient jest “w kropce” – jego sprzęt dwukrotnie był rozkładany na elementy pierwsze. Zasilacz i płyta główna – jako pierwsi “podejrzani” okazały się być sprawne.

Ostatecznie okazuje się, że przyczyną nagłego i totalnie losowego pod względem czasu wyłączania sie komputera jest… zwarcie na klawiaturze dokładnie w miejscu przycisku “uśpij komputer” (klawisz specyficzny dla klawiatur w gotowych zestawach PC firmy HP).
Poza tym mankamentem klawiatura działała bezbłędnie – stąd też prawdopodobnie brak podejrzeń wobec niej ze strony serwisantów.

Sytuacje takie uczą, że komputer – mimo pozornej przewidywalności – nie jest i nigdy nie będzie przewidywalny, jeśli chodzi o awarie. Każda “przypadłość” komputera – co dość zatrważające – potrafi być “niepowtarzalna” i jedyna w swoim rodzaju.  Prawdą jest jednak, że istnieje pewna określona “pula” najczęściej występujących awarii sprzętu – jeśli jednak serwisant da się złapać w sidła tych “rutynowych” działań, może nie poradzić sobie z tak banalnym przypadkiem jak… wymiana klawiatury.

Sytuacja 2: Serwisant został wezwany do najprostszej z możliwych czynności: dołożenie pamięci RAM do komputera stacjonarnego. Sprawa – generalnie -zajmująca maksymalnie do 3 minut, w przypadku naprawdę mocno przykręconych śrub w obudowie ; ) Niestety nie tym razem…
Kolejny raz “wpadnięcie w rutynę” pokazało rogi – tym razem dość poważnie.

Nie każdy wie (jak widać nawet nie każdy serwisant…), że sweter może być zabójcą komputera. Wystarczy, że zdejmując szybko wełniane odzienie zapomnimy “uziemić się” (choćby dotykając na chwilę kaloryfera, choć zalecane są specjalne opaski na nadgarstek) i zebrane na naszym ciele napięcie elektrostatyczne ma dużą szanse w ułamku sekundy “zabić” każdy odsłonięty kawałek elektroniki. A w szczególności tak wrażliwe komponenty jak płyta główna komputera…

Wystarczy tylko dotknięcie palcem…  I dokładnie tak stało się tym razem.

Banalny upgrade RAM’u zakończył się całkiem niebanalną wymianą płyty głównej (to i tak cud, że nie wszystkiego, poza obudową…). I to na koszt firmy!

Sytuacja 3: Klient z reguły wie, na jakiej usłudze mu zależy. Problemem jest to, że dla laika zasłyszane terminy z zakresu informatyki mogą być na tyle podobne, że aż… tożsame.
Trudno w tym przypadku określić kto naprawdę się nie popisał – ale do rzeczy…

Klient przynosząc laptopa do serwisu zażyczył sobie jasno i wyraźnie: “mam w laptopie do wymiany klawiaturę, a przy okazji możecie go dokładnie sformatować, bo przymula.

Tylko prosiłbym – dokładnie“.

Usługa została wykonana z niezwykłą dbałością – klawiatura została oczywiście wymieniona na nową dane na dysku twardym laptopa usunięte zostały tak zwaną “niszczarką” – programem usuwającym i nadpisującym dane na nośniku, który kilkukrotnie ową czynność powtarza – odzyskanie takich danych graniczy praktycznie z cudem.

Laptop został oddany klientowi, który… po godzinie wrócił czerwony na twarzy ze wściekłości. Od słowa do słowa wyjaśniło się, że klientowi chodziło o “defragmentację” a nie “formatowanie”.

Z jednej strony: klient dostał to, o co prosił… z drugiej strony serwisant zauważyć mógł, że “dokładny format” sam w sobie niewiele ma wspólnego z “zamulaniem systemu” – czyli jego wolnym działaniem, często spowodowanym dużą fragmentacją danych na dysku twardym, ale też i wieloma innymi czynnikami. Poza totalnym usunięciem systemu, (dzięki czemu – logicznie rzecz biorąc… nie “zamula” on – ale w praktyce nie o to chodzi) nie załatwia to sprawy.

W tym momencie informatyk powinien był choćby próbować dociekać, czy klient prosząc o jedno, nie ma na myśli czegoś zupełnie innego… Pamiętajmy też, że klient bezpowrotnie stracił swoje – być może niezwykle cenne – dane.

Jak widzimy – rutynowe wykonywanie pewnych działań przez długi czas odbija się, na jakości pracy wszystkich. Informatyków i serwisantów komputerowych także. Dlatego tak ważny, by pozostać w branży z jak najlepszą opinią, jest “trzeźwy ogląd” i ciągła pamięć o tym, że – jako “specjalista komputerowy” nie zjedliśmy wszystkich rozumów i – naprawdę – nie “widzieliśmy już wszystkiego”, a zagubiony i wyraźnie niepewnie operujący pojęciami z zakresu informatyki klient potrzebuje podpowiedzi i pomocy.

Autor:

Wyszukiwanie
Darmowy poradnik w formie e-booka

Pobierz całkowicie za darmo poradnik "jak dbać o komputer?", który pozwoli Ci cieszyć się stabilnym, szybkim komputerem przez wiele lat!

Warto zobaczyć
5 rzeczy do zrobienia przy oddawaniu komputera do serwisu
Tekst o tym, jak opowiedzieć informatykowi o swoim problemie, musiał kiedyś powstać. Zabierałem się do niego kilkakroć, ale zawsze łapałem się na tym, że mogę być odebrany jako zarozumia…
Dlaczego Windows 10 jest tak nielubianym systemem?
Blogi i strony zajmujące się tematyką technologii i świata komputerowego, poruszyły już każdy możliwy aspekt Windowsa 10, patrząc od strony technicznej. Chciałbym jednak przyjrzeć się jego…
Kiedy nie warto naprawiać laptopa?
Naprawianie sprzętu komputerowego to dla nas więcej, niż tylko zarobek. To pewna idea, która polega na opozycji wobec producentów sprzętu, którzy wymyślają coraz to nowsze i bardziej skuteczn…
ITvip
ITvip
ITvip
ITvip
ITvip
ITvip
ITvip
ITvip
ITvip
ITvip
ITvip
ITvip
ITvip
ITvip